Miten kävi Osoitehaavin pilotoinnissa – kooste webinaarista

8.5.2019

Sisäänkäynti- ja kulkupistetietojen keräämiseen tarkoitettua Osoitehaavi-palvelua pilotoitiin Lempäälässä maalis-huhtikuussa 2019. 7.5. järjestetyssä webinaarissa kuultiin mitä joukkoistamiskokeilusta opittiin.

Osoitehaavin pilotin tuloksia avasivat Osoitteet-osahankkeen vetäjä Paula Ahonen-Rainio Maanmittauslaitoksesta sekä Lempäälän kunnan paikkatietoinsinööri Eero Suominen

Kuukauden mittaisen pilotin aikana Osoitehaaviin saatiin yhteensä 189 sisäänkäyntiä ja 67 kulkupistettä. 

– Vaikka toivoimme, että tietoja olisi ehtinyt kerääntyä enemmänkin, saimme sitä kuitenkin riittävän paljon, jotta meillä on nyt hyvä käsitys Osoitehaavin toiminnasta. Kertynyt tieto oli myös ilahduttavan monipuolista ja laadukasta, Ahonen-Rainio sanoo.

Lempäälässä pilotointiin lähdettiin innokkaasti ja viestintää tehtiin laajasti. Tulokset hyödyttävät kunnan kehittämistyötä:
– Tunnistimme kaksi asiaa: kun osoitteet, kulkupisteet ja sisäänkäynnit olisivat kunnossa, navigointi sujuisi jatkossa paremmin ja ihmiset, tavarat ja apu löytäisivät oikeaan paikkaan. Saisimme myös tietoa asukkaiden hyvinvoinnin kehittämisen tueksi, esimerkiksi kun tiedetään mikä on matka henkilön kotiovelta lähimpään päivittäistavarakauppaan, kertoo Eero Suominen.

Työ jatkuu Osoitehaavin parissa. Käyttäjiltä tuli positiivista palautetta, mutta parannettavaakin löytyi, ja kehitystyötä tehdään paraikaa. Tavoitteena on, että sisäänkäyntejä ja kulkupisteitä voisi lisätä ympäri Suomen tulevan syksyn loppupuolella. 
- Valtakunnallisessa kampanjoinnissa tähtäämme marraskuiseen Paloturvallisuusviikkoon, jolloin Osoitehaavi olisi käytettävissä Päivä paloasemalla -tapahtumissa ympäri Suomen, Paula Ahonen-Rainio vinkkaa.

Myös Lempäälässä pilotointi innostaa jatkokehittämiseen:
- Tulemme jossain vaiheessa keräämään loputkin puuttuvat sisäänkäynnit joko virkatyönä tai sitten joukkoistamisen avulla, Eero Suominen sanoo.   

Kysymyksiä ja vastauksia:

Merkitäänkö hätäpoistumisteitä erikseen vai luokitellaanko ne luokkaan "muu"?
Kyllä, hätäpoistumisteiden tyypiksi valitaan ”muu sisäänkäynti”.

Miten kunta saa käyttöönsä tiedot Osoitehaavista? 
Kunta saa tiedot kyselypalvelun tai tiedostopalvelun kautta oman valintansa mukaan. Osoitetiedon tietopalvelut toteutetaan osaksi Paikkatietoalustan palveluja.

Autoilijalle olisi hyvä tieto myös taloyhtiön mahdollisista vieraspaikoista ja niiden määrästä?
Tieto pysäköintimahdollisuuksista on tullut esille monessa keskustelussa, jossa on pohdittu osoitetietojen tarvetta. Tässä hankkeessa keskitytään nyt sisäänkäynti- ja kulkupistetietoihin. Olisi kuitenkin hyvä selvitellä, kenen toimesta ja miten tietoa pysäköintipaikoista voitaisi hallita ja miten tieto linkittyisi osoitetietoihin.   

Missä vaiheessa osoitteiden tietomalli on tulossa nähtäville?
Osoitetietojen käsitemalli tulee kommentoitavaksi Ota kantaa -palveluun vielä ennen kesälomakautta.