Osoitehaavi mukana ratkomassa kaupunkilogistiikan haasteita

24.10.2019

Viimeisen kilometrin haaste on logistiikassa tuttu kysymys, mutta entäs sitten viimeisten metrien haasteet? Miten varmistetaan, että esimerkiksi tavarat tai muut kuljetukset pääsevät perille oikealle ovelle saakka? Teemaan paneuduttiin perjantaina 18.10. TIEKEn eli Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n järjestämässä AamuAreena-tilaisuudessa.

Katso tallenne Osoitehaavin esittelystä. Kaikki esitykset löytyvät Tieke ry:n Youtube-kanavalta.

Mukana tilaisuudessa oli myös Osoitteet-osahankkeesta Sakeri Savola kertomassa Osoitehaavi-sovelluksesta, jolla lähdetään pian keräämään joukkoistetusti tietoa sisäänkäynneistä ja perille opastavista kulkupisteistä.  

Savola kertoo, että tarve Osoitehaavin kaltaiselle sovellukselle tunnistettiin hankkeessa jo hyvin alkuvaiheessa. Tavoitteena on ollut rakentaa osoitetietojärjestelmä, joka tarjoaisi tietoa tarvitseville osoitteet ajantasaisina ja esimerkiksi kirjoitusasultaan ja sijainniltaan oikeana. Ihmisten ja tavaroiden tulisi löytää perille mahdollisimman helposti ja nopeasti, ja tähän eivät nykyiset, vain rakennuksen sijainnin kertovat osoitetiedot riitä.

– Tietoa täytyy lähteä keräämään joukkoistetusti, koska tähän tarvitaan niitä ihmisiä joilla tieto on, Savola kertoo. 

Osoitehaavia pilotoitiin Lempäälässä keväällä 2019. Käyttäjäkokemusten ja palautteiden perusteella sovellusta on hiottu, ja se avautuu kaikkien käyttöön Paikkatietomarkkinoiden ja Paikkatietoalustan loppuseminaarin yhteydessä 19.11. Osoitehaavi on isosti esillä myös Päivä paloasemalla -tapahtumassa 23.11.

Osoitehaavin datalle suunnitellaan jo käyttöä

Osoitehaavi itsessään ei ratkaise kaupunkilogistiikan haasteita, mutta asian ydin piilee siinä, että tietoon voidaan linkittää muutakin tietoa ja Osoitehaavin datan varaan voidaan rakentaa uusia, lisätietoa tuottavia sovelluksia.

Forum Viriumissa Citylogistiikka-hankkeen parissa työskentelevä Aapo Rista korosti puheenvuorossaan, että kuljetuksissa varsinkin viimeisen 50 metrin kohdalla kyse on nykyisin paljon hiljaisesta tiedosta – onko vastassa korkeita kynnyksiä ja porrasaskelmia tai mihin numeroon pitää soittaa, jos portti on kiinni. Jos ja kun esimerkiksi sisäänkäyntien sijainnit on kootusti saatavilla, dataa voi hyödyntää logistiikan saavutettavuusalustan rakentamisessa. 

– Meillä on kehitteillä sovellus, joka kertoisi sisäänkäynnin tarkan sijainnin, suositellun reitin katuverkoston sisäänkäynnille, kulkureittejä koskevat rajoitteet, kuten sallitut ajoneuvoluokat, painorajoitukset, puomit ja portit, portaat ja luiskat. Jos on vaikka jääkaappipakastin kuljetettavana, kuljettaja voisi tarkistaa tästä sovelluksesta, onko kohteessa kuljetukseen vaikuttavia esteitä, Rista kertoo.   

Sovellusta on tarkoitus lähteä pilotoimaan heti, kun Osoitehaaviin on kertynyt riittävästi dataa joltakin alueelta.

AamuAreena-alustuksen jälkeen osallistujat jäivät vielä työpajaan pohtimaan tarkemmin, millaista tietoa logistiikan viimeisten metrien sujuvoittamiseen tarvittaisiin. Asiaa pohdittiin sekä logistiikan tarpeiden että tietoteknisen vaatimusten näkökulmista. Forum Viriumin Citylogistiikka -hanke jatkaa asian työstämistä ja vastaavia tapahtumia on tulossa myöhemmin lisääkin.

Lue lisää: